Opis
Studia podyplomowe „Edukacja zdrowotna” organizowane są przez Gdański Uniwersytet Medyczny na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej, zgodnie z art. 464 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz art. 70a ust. 7 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela.
Zostały zaprojektowane z myślą o przygotowaniu nauczycieli do prowadzenia zajęć z edukacji zdrowotnej w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.
Program ma na celu rozwijanie interdyscyplinarnych kompetencji z zakresu zdrowia fizycznego, psychicznego, społecznego oraz środowiskowego, zgodnie z najnowszymi wytycznymi programowymi i potrzebami współczesnej edukacji. Uwzględnia wprowadzenie “nowoczesnej dydaktyki medycznej” dla wybranych obszarów tematycznych. Każdy obszar, oprócz tradycyjnych zajęć teoretycznych i praktycznych, zawiera również godziny poświęcone na metodykę nauczania związaną z danym zagadnieniem zdrowotnym, co wzbogaca całość o aspekt dydaktyczny w kontekście edukacji zdrowotnej. Ponadto przewidziano dwa moduły związane ściśle z realizacją praktyki pedagogicznej
- przygotowanie do praktyki pedagogicznej – projektowanie edukacyjne (15 godzin)
- analiza doświadczeń z praktyk (15 godzin)
Sylwetka absolwenta
Program studiów podyplomowych „Edukacja zdrowotna” przygotowuje nauczycieli do efektywnej realizacji zajęć z zakresu edukacji zdrowotnej, wspierając rozwój całożyciowych kompetencji zdrowotnych uczniów. Absolwenci będą gotowi do kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia wśród dzieci i młodzieży. Studia mają charakter kwalifikacyjny, umożliwiają nauczycielom zdobycie uprawnień do nauczania drugiego przedmiotu.
Sposób realizacji studiów podyplomowych
Zajęcia będą się odbywały w formie sesji weekendowych (sob.-nd.). Liczba zjazdów: nie więcej niż 3 razy w miesiącu. Zajęcia będą odbywały się hybrydowo. Wykłady będą odbywały się zdalnie. Termin rozpoczęcia zajęć – maj 2025 r.
Program studiów
Sposób zaliczenia studiów podyplomowych i obliczania oceny końcowej
Na zakończenie studiów podyplomowych każdy słuchacz przygotuje portfolio dokumentujące zdobyte umiejętności i zrealizowane projekty.
Portfolio powinno zawierać:
1. Scenariusze zajęć dydaktycznych – przygotowane w ramach różnych obszarów tematycznych.
2. Przykłady prac projektowych – m.in. projekt menu, działania proekologiczne.
3. Refleksje z praktyki pedagogicznej – opis doświadczeń zdobytych podczas realizacji praktyki.
4. Podsumowanie własnego rozwoju – krótki esej na temat zdobytych kompetencji i ich zastosowania w pracy zawodowej.
Portfolio będzie oceniane przez komisję dydaktyczną jako kompleksowe podsumowanie efektów uczenia się, a jego przygotowanie jest warunkiem zaliczenia studiów.
Wynik ukończenia na świadectwie studiów podyplomowych to ocena uzyskana za portfolio. Świadectwo stanowi formalne potwierdzenie uzyskania kompetencji do nauczania wskazanego przedmiotu – zgodnie z wytycznymi ministerstwa.
